شیشه سکوریت که به عنوان شیشه نشکن نیز شناخته می گردد، تاریخچه ای نسبتا طولانی دارد. اولین شیشه سکوریت تولید شده به تاریخ ۱۹۲۹ میلادی بازگشته و از آن زمان تاکنون پیشرفت قابل ملاحظه ای در زمینه شیشه سکوریت یا شیشه نشکن صورت پذیرفته است.

این شیشه با توجه به مقاومت بالا و ایمنی آن و این که کم ترین خطر را در صورت شکستن داشت و همچنین از مقاومت حرارتی نسبتا بالایی برخوردار بود، توانست در بازار بسیار موفق عمل نماید. به گونه ای که در حدود ۴۵ سال قبل نهایتا یک کارخانه شیشه سکوریت به نام «میرال» در تهران فعالیت خود را در زمینه تولید این نوع شیشه آغاز نمود. از این رو امروزه این شیشه به نام شیشه میرال نیز در صنعت ساخت شناخته می شود.

این بازار کم کم توسعه پیدا نمود و به مرور تولیدکنندگان فراوان مختلف دیگر وارد این صنعت گشتند. تا جایی که امروزه  توسط کارخانه ها و کارخانه های مختلفی در کشور ارائه می گردد.

مزایای استفادهشیشه نشکن
در مقایسه با شیشه خام با ضخامت های یکسان، می توان گفت که شیشه سکوریت به نسبت در برابر شکستگی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. تا جایی که می توان گفت که مقاومت مکانیکی آن در نتیجه فرآیند سکوریت سازی به بیش از ۵ برابر افزایش خواهد یافت.

یکی دیگر از مزایای ، نحوه شکستن آن است. اگر  بشکند، به قطعات بسیار کوچکتری با لبه های صیقلی تبدیل گشته که این قطعات فاقد قدرت برش هستند. این امر خطر صدمات در نتیجه شکست شیشه را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد.

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه میرال، همان شیشه نشکن یا شیشه سکوریت است. به علت طی کردن مراحل مقاوم سازی در کارخانه که به سکوریت کردن شناخته می شود، به شیشه سکوریت معروف است. عملیات سکوریت در کارخانه طی چند مرحله که در بالا گفته شده است انجام می شود.

برش شیشه سکوریت

همان طور که اشاره شد باید قبل از فرایند حرارتی شیشه مورد نظر را برش داد. با توجه به مکان نصب و ابعاد آن و یراق آلاتی که بر روی آن نصب می شود، نیاز به سوراخ کردن شیشه یا برش و شکل دهی آن می باشد. بنابراین با ارسال اندازه های مورد نظر به کارخانه ایمن جام فرد قبل از عملیات مقاوم سازی شیشه، برش می خورد. بعد از بریدن در ابعاد مورد نظر، شیشه برای ورود به کوره آماده می شود. در صورتی که  بعد از عملیات برش دهیم شیشه به حالت پودر و تکه تکه می شود. بنابراین حتما باید اندازه گیری محل نصب شیشه توسط نصاب حرفه ای انجام شود. در صورت اشتباه در محاسبات، امکان برش دیگر وجود نخواهد داشت و موجب تحمیل هزینه دوباره و اضافی می شود.

شیشه سکوریت یکی از انواع شیشه نشکن و مستحکم مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی است. شیشه میرال استفاده گسترده ای در شیشه بالکن،تراس، حمام، دودبند و … دارد. در کارخانه برای برش دقیق شیشه دستگاهی به نام CNC وجود دارد. این دستگاه شیشه را با دقت زیاد به ابعاد مورد نظر برش می دهد. چون دقت در برش شیشه میرال بسیار مهم است. علت این امر نیز عدم امکان برش دوباره بعد از سکوریت شدن شیشه می باشد. قبل از برش شیشه در کارخانه، شیشه باید از آلودگی و گرد و غبار پاک و شسته شود.

شیشه سکوریت رفلکس

همان طور که اشاره شد شیشه سکوریت در شکل های مختلف به بازار عرضه می شود. یکی از این انواع شیشه سکوریت رفلکسی می باشد. استفاده از شیشه رفلکس برای بهره مندی از نور آفتاب می باشد. در شیشه نمای ساختمان ها معمولا از شیشه نمای رفلکس استفاده می شود. امروزه استفاده از این نوع شیشه بسیار کاربرد دارد. انواع شیشه های معمولی رفلکس نیز در بازار موجود هستند. اما با توجه به عدم ایمنی این شیشه ها، پیشنهاد می شود از شیشه سکوریت رفلکس برای ساختمان استفاده شود. برای نمای ساختمان از شیشه رفلکسی 6 میل استفاده می شود. همچنین علاوه بر نما می توان در شیشه سکوریت بالکن، نرده شیشه ای و پارتیشن های شیشه ای از نوع رفلکسی شیشه میرال نشکن استفاده کرد. از مزایای شیشه رفلکسی ایجاد ظاهر زیباتر در ساختمان، جلوگیری از ورود اشعه مضر خورشید و دیده نشدن ساختمان در روشنایی روز می باشد.

شیشه سکوریت از شیشه های معمولی بسیار محکمتر و ضربه پذیرتر میباشد و به آسانی از نمیشکند. تحمل دمای بالا نیز یکی دیگر از خصوصیات  است.

عوامل مهم و تاثیر گذار در قیمت شیشه سکوریت

1. ایجاد طرح های زیبای سندبلاست بر روی شیشه که زیبایی بی نظیری را روی شیشه ایجاد می کند.
2. کیفیت عالی ابزارها امنیت ،زیبایی و استحکام را بالاتر می برد.
3. افزایش ضمامت قیمت تمام شده را افزایش می دهد
4. ابعاد  و شکل آن بر قیمت این نوع شیشه تاثیر گذار هست
5. رنگ شیشه از دیگر عامل اثر گذار بر قیمت شیشه سکوریت است، معمولاً رنگ‌های این محصول به‌صورت ساده، برنز، مات و… هستند.

شیشه و شکتن ارتباط نزدیک خاصی برای ما دارد که هر وقت به شیشه فکر می کنم شکستن شیشه را نیز به یاد ما می اندازد ولی امروز با تکنولوژی و فناوری این وضعیت به پایان رسیده است.
شیشه سکوریت پس از طی فرآیندهای صنعتی از شیشه خام تبدیل می‌شود.

 

شیشه سکوریت جام ویژه
شیشه سکوریت جام به شیشه های نشکن بسیار بلند و بزرگ تر از اندازه استاندارد شیشه ، می گویند.در ساخت شیشه و برش زنی آن می بایست طبق استاندار های ملی عمل کرد تا در نهایت ایمنی موجود در ساختمان تامین شود.

دربعضی فضاها نیاز به شیشه با سایزهای بزرگتر استکه میتوان درآن شرایط از شیشه سکوریت جام استفاده کرد.

البته توجه به این نکته نیز ضروری است که بزرگ بودن این شیشه موجب مشکلاتی میشود.

از حمل آن گرفته تا مشکلات بعد از نصب آن . ابعاد استاندار شیشه جام که با شیشه سکوریت با ضخامت 10-4 میل تولید و عرضه می شود باید 4100*2440 میلی متر باشد. درابعاد بزرگتر از این تولید شیشه امکان پذیر نیست چرا که درصورت تولید ، شیشه دچار تاب بسیاری خواهد بود و به دلیل ابعاد بزرگ حمل آن سخت خواهد بود.در زمان تولید شیشه را با دمایی بالا ذوب کرده و بعد از هم سطح سازی و آماده شدن آن رادر دمای پایین قرار داده تا با وارد شدن شوک دمایی مقاومت شیشه افزایش یابد.

امنیت شیشه سکوریت : شیشه سکوریت دارای ایمنی بسیار بالایی میباشد که از اسم آن قابل درک است.

این مقاوم بودن شیشه سکوریت به دلیل شوک دمایی است که درزمان تولید شیشه به آن وارد میشود.

به طوریکه دربرابر ضربه و فشار و وزن بسیار مقاوم میشود.

شیشه سکوریت جام چیست

شیشه سکوریت جام چیست : این شیشه سکوریت جام جز شیشه های نشکن است که به همین صورت تولید شده ولی ابعاد آن بسیار بزرگتر از شیشه های معمولی است. تولید شیشه های نشکن این امکان را به افراد و اشخاص میدهد که از شیشه درفضاها و شرایط مختلفی از جمله : پله ها ، درها ، پارتیشن بندی و … بتوان استفاده کرد.

شیشه جام را اگر با شیشه خام و یا شیشه فلوت  ساخته شود . امکان شکستن آن درهنگام حمل ، بسیار زیاد می باشد. چراکه درزمان جابه جایی به دلیل ابعاد بزرگی که دارا می باشد ، امکان برخورد و سنگینی دریک ناحیه بیشتر شده که دراین شرایط به دلیل توان کم شیشه در مقابل فشار ، شیشه جام به راحتی شکسته خواهد شد. اما شیشه جامی که از شیشه سکوریت و شیشه لمینیت ساخته شده امکان آسیب دیدن آن کمتر میشود.
از شیشه جام درمکان های مختلفی ازجمله بالکن ها ، نمای فروشگاه ، رستوران ، هتل و … میتوان استفاده کرد.ویژگی شیشه سکوریت استاندارد